Rare exports

Image

Ako ste mislili da smo grub narod grdno ste u zabludi. Finlanđani se kotiraju visoko po tom pitanju. Moje desno koleno vam je očit primer za tu tvrdnju. Za druge nisam sigurna, ali ja sve u životu učim na teži način. Bar da naučim…nego nastavljam istim glupim tempom.

Čak su ponosni na to. Na totalnu razliku od cele Evrope, da se ne udaljavamo previše. Za ubeđivanje stranaca koriste sve moguće metode, uživajući u iritantnom, pobedonosnom smehu koji izazove zgužvana faca nekog jadnog ne-finlandjana. Miksaju čudna slatka pića gaseći žeđ pivom, jedu smrdljive haringe i Mami (tradicionalni uskršnji slatkiš koji izgledom podseća na zagoreli čokoladni puding sa tragovima, verujte, blaga sam u opisivanju), da otvore usta, razbiju barijeru neverovatne stidljivosti potrebno im je, u proseku, litar alkohola, žestokog. Pokušali su sa mnom i jedino me lomom razvališe. Ni tada nisam priznala da zazirem od njih, niti da ih smatram čudnim. Odbrana sa Balkana bila je jaka, ponosna i jezički potkovana za galop kroz prašumu Laplanda.

“Jesi gledala Christmas tale?”

Nisam oduševljena namenskom produkcijom, al ajd, da ne budem dežurno gundjalo, pristanem na gubljenje sat i po vremena. U greška… To je bio poklik izvojevane bitke nada mnom. Trebalo mi je dva sata da se povratim. Samo mi jedno nije jasno, kojoj budali pade ideja na pamet? Nisam mogla baš tako da pitam, umotala sam u celofan smisao pitanja.

Legenda kaže da je dotični raznosač poklona potekao sa severa ove zemlje, ali daleko od imidža slatkog dekice u crvenom, daleko ko deseta galaksija odavde. Imao je rogove i bio nestašan jureći lokalne žene, deca su bila na meniju za doručak. Izraz “joulupukin” je deda-jarac, u slobodnom prevodu, ili opšte prihvaćen Deda Mraz. Tako da kada vam na majici pročitaju “Ja verujem u Deda Mraza” nabace šeretski osmeh i krenu u osvajanje.

Naravno, neuspešno.

Posted on April 4, 2013, in finske impresije. Bookmark the permalink. 24 Comments.

  1. Ako ti se nešto ne sviđa, dobor je dok osećaš razliku. Dok osećaš da ti se ne sviđa. Kad prestaneš da osećaš navikla si. A to nije dobro.

    Nego je meni čudno, a to ću ti verovatno napisati u još nekom komentaru, da se tako ružno izražavaš o Finskoj. Ja sam slušao jednu devojku, koja je opčinjena jezikom, ljudima, zemljom… i pevačem jedne grupe… 🙂

    • Ne možeš da pojednostaviš sviđanjem i nesviđanjem. Moje impresije idu u oba pravca, kao svaka zemlja i narod imaju mane i vrline. Pokreti su im grubi i to izraženije kod žena nego kod muškaraca. Realno, ne ružno. Ako pročitaš prethodne unose naći ćeš dosta “svidjanja”.

      I pogledaj film 😉

      • Strelke, ona (ta klinka što je dolazila na net) je zaljubljena, njoj je sve lepo. Ovo je po pitanju drugog pasusa. Što se prvog tiče, sve me više poražava i sve se više opirem onoj rečenici koja kaže: Dobro i zlo se razlikuju samo na početku; vreme briše razliku među njima.

      • Sizife, dobro i zlo nisu konstante, već naš izbor. Ono što mene poražava je nemogućnost pojedinca da se suoči sa svojim manama, ali zato tudje vidi i gde ih nema.

  2. Jel’ tebe treba da se spašava? 🙂 Da uradimo nešto sa tim jarcima.. 🙂

  3. Moj drugar koji je proveo živeći i radeći u Oslu dva puta po godinu i nešto dana pričao mi je da su Norvežani nacionalisti i čak ksenofobi, i to češće nego što bi čovek očekivao od onoga što mi podrazumevamo pod pojmovima kao što su “Skandinavija”, “Skandinavac” (Ne znam zašto niko ne spominje Vikinge, ali ‘ajde).

    Odličan post-mini-putopis. Baš mi se sviđa promena ugla posmatranja ili “narativa” (jbt, al’ lupam).

    “Uskon” sam pročitao kao “Iskon”(!) Video je fantastičan.

    • Za razliku od Sizifa ti si “video” pravu boju teksta. Ništa lično protiv njih, daleko od toga, ovo je moj drugi dom. E sad…da jesu to što ti nabrojao..jesu. Ko nije? Svako brani i veliča svoju rodnu grudu kakva god ona bila. Samo su oni otvoreniji u tom pogledu. Teško prihvataju strance ali kada ih prihvate onda je to za ceo život, bezuslovno. Film je odličan i finska produkcija je u pitanju. “uskon” znači “verujem” 😉

  4. P.S. (Mojne sad da drekneš “Ja sam u Finskoj, govedo jedno!!!” Šta mogu kad nemam nikog u Finskoj)

  5. Odavno se nisam osećao dobrodošlije 😉

    Fin(kinj)a, dakle.

  6. fino tamo u Finskoj , vidim da ti temperAmenAt koji vrca bas seo. Priznajem, ja sam pomislila na Vikinge , krsno lepo, naocito hmm 🙂 al nekako malokrvno i bledunjavo. Sta da ti kazem, skidaj crni gips pa se vrci u tminu :).

  7. Eto Finska je jedna od malog broja zemalja koje zelim jednoga dana da posetim. ne znam zashto, volim sve te snezne i hladne zemlje, a mislim da bi mi i prijalo i neko drushtvo koje ne “prihvata”, dosadili su mi ovi stranci koji vazda usta ne zatvaraju i slushaju bleh muziku.

  8. Od nas finih koji Finsku ne vidješe veliki pozdrav 🙂

  9. Dok se namučih da utvrdim zašto mi ne dolaze informacije o tvojim novim tekstovima, iako sam te, khm, zapratila, ja zaboravih šta sam htela da kažem ovde, pa se sad premišljam dal da se vratim i pročitam opet ili da istrajem na utvrdjivanju razloga ove nemile pojave koja e ostavlja uskraćenom za tvoju lepu reč i još lepši smisao za humor. Idem, ipak, da ganjam ovu mašinu da mi te uključu u obavesti. Pozdrav.

Leave a Reply

